Jak wrócić do formy i zadbać o swoje ciało

Jak wrócić do formy i zadbać o swoje ciało

dr hab. n. med. Żaneta Kimber-Trojnar specjalista położnictwa i ginekologii, specjalista w dziedzinie endokrynologii, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie.

Po urodzeniu dziecka wygospodarowanie czasu tylko dla siebie nie jest łatwe. Nieocenieni w tej nowej sytuacji mogą okazać się najbliżsi. Każda, nawet najmniejsza pomoc oraz odciążenie młodej mamy mogą jej przynieść chwilę relaksu i odpoczynku.

Większość kobiet po porodzie chciałaby szybko i skutecznie schudnąć i wrócić do kondycji sprzed ciąży. Niemniej jednak w przypadku kobiety karmiącej piersią intensywne odchudzanie i szybka utrata masy ciała mogą być przyczyną niedostatecznej produkcji pokarmu lub wręcz zahamowania laktacji. Z drugiej strony zalecana jest umiarkowana aktywność fizyczna, ponieważ zmniejsza ona ryzyko depresji poporodowej, a powrót psychicznej i fizycznej sprawności następuje szybciej niż w przypadku kobiet niećwiczących. Dla kobiety po porodzie cięciem cesarskim decydującym czynnikiem wpływającym na intensywność ćwiczeń jest ból – jego pojawienie się jest sygnałem, że należy zmienić rodzaj ćwiczeń lub zmniejszyć ich intensywność.

Ćwiczenia Kegla mogą być wykonywane już kilka dni po porodzie. Pozostałe łagodne ćwiczenia można rozpocząć kilkanaście dni później, jeśli oczywiście pozwala na to stan zdrowia. Na pewno przez co najmniej 6 tygodni nie zaleca się wykonywania tradycyjnych „brzuszków”.

Zanim położnica zdecyduje się na intensywne treningi, powinna zapytać o zdanie lekarza. Jeśli przeszkodą we wznowieniu treningów jest „tylko” brak opieki nad dzieckiem,  to można znaleźć rozwiązanie. Z pomocą przychodzą kluby fitness, do których można zabrać także dziecko. Można też przekształcić w trening zwykły spacer z wózkiem. Taki rodzaj treningu jest zarówno przyjemny jak i bezpieczny, ponieważ to spacerująca kobieta decyduje o jego intensywności i czasie trwania. Najlepiej zacząć od 10–20-minutowego marszu, który w miarę możliwości można stopniowo wydłużać.

Bardzo ważne jest systematyczne nawadnianie. Należy wypijać minimum dwa litry płynów dziennie, zwłaszcza wody niegazowanej i herbat owocowych. W okresie upałów podaż płynów powinna być większa, tak aby matka nie odczuwała pragnienia. Warto pamiętać, że w ciąży i po porodzie niektóre zioła, takie jak krwawnik pospolity, serdecznik czy pluskwica groniasta, są zakazane. Na czas karmienia należy wyeliminować alkohol, mocną herbatę i kawę oraz słodkie i gazowane napoje.

Odżywianie w połogu nie powinno różnić się od odżywiania w innym okresie. Dieta po porodzie powinna być zdrowa, dobrze zbilansowana, bogata w jak najmniej przetworzone produkty. Wyjątek stanowią pierwsze godziny po urodzeniu dziecka – zwłaszcza jeśli przyszło ono na świat przez cesarskie cięcie. Należy starać się unikać produktów ciężkostrawnych, mogących powodować wzdęcia, w tym potraw smażonych. W zdrowej diecie powinno znaleźć się dużo warzyw i owoców, z przewagą tych pierwszych. Jeśli tylko istnieje taką możliwość, warto poprosić bliskie osoby o przygotowywanie posiłku, tak aby młoda matka mogła odpocząć i skupić się na opiece nad dzieckiem. Zwykle zaleca się, aby w czasie połogu i laktacji kobieta spożywała sześć niewielkich posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu.

Okres połogu i karmienia to czas, w którym kobieta powinna dostarczać do organizmu wiele ważnych składników. Poza zbilansowaną dietą warto pomyśleć o suplementach diety stworzonych specjalnie dla matek karmiących piersią. Zawierają one mikro- i makroelementy, które potrzebne są także dziecku. Suplementy powinny też rozważyć kobiety, które nie karmią piersią, bowiem ciąża to okres, w którym rezerwy dla niektórych mikroelementów zostają wykorzystane.

Skip to content